Global rekrytering för AstraZeneca Inhalation

Hur etablerar man en helt ny forskningsavdelning och tillsätter 45 nya tjänster, i Mölndal, Sverige?

Inom Life Science är högutbildad kompetens hårdvaluta. Det är en bransch i ständig förändring och man befinner sig i den absoluta framkanten av forskning och utveckling. Det är kort sagt kandidaternas marknad. För Nowa blev detta ett ypperligt tillfälle att visa vad vi går för och vi antog utmaningen om att söka efter rätt person till rätt position.

 

Hur lockar man forskare till Mölndal?

AstraZeneca är naturligtvis en välrenommerad arbetsgivare, känd både för sin personalvård och sina satsningar inom forskning och utveckling av mediciner och hjälpmedel.

Utmaningen låg inte i att etablera arbetsgivaren, snarare i att locka till flytta till Sverige och Mölndal för att ingå i en helt ny avdelning hos AstraZeneca.

Vi behövde lägga grunden för en kultur inom det nya området som kunde locka en svårflörtad målgrupp i en extremt konkurrensutsatt bransch.

iMac-AstraZeneca-mockup.png
140908_fyrberg_6071.jpg
Clipboard-AstraZeneca Flyer.png

Vi skapade ett helhetskoncept för rekrytering

Nowa tog hand om all kommunikation med målgrupperna, tog fram en plattform och strategi för att attrahera kandidater, producerade alla enheter och följde upp arbetet.

Vi utvecklade ett koncept baserat på AstraZenecas grafiska profil men anpassat till lokala förhållanden och till området, producerade en kampanjsajt, en stor nedladdningsbar pdf, trycksaker, annonser, budskap för sociala media och film, foto och copy. Kort sagt ett helhetskoncept. Framförallt tillämpade vi vår kunskap i att söka rätt kandidat för uppdraget på en global skala.

Alla tjänster tillsattes inom utsatt tid

Redan efter 6 månader var 44 av de 45 annonserade tjänsterna tillsatta. Efter ytterligare ett par månader klockade den sista tjänsten in. En otroligt lyckad resa både för vår kund och oss.