Att flörta med en kräsen målgrupp

Pensionsmyndigheten har i uppdrag att administrera och betala ut den allmänna pensionen och samtidigt informera om hela pensionen oavsett om du är pensionssparare, blivande pensionär eller pensionär.

Deras vision är att göra pensioner enklare – för att alla ska kunna leva i nuet. Ett hedervärt uppdrag, men kanske inte den arbetsgivare man först tänker på som ambitiös IT-tekniker eller systemvetare.

 

Utmaning att hitta personal inom IT

Pensionsmyndigheten behövde stärka upp sin utvecklingsavdelning. De behövde därför öka attraktionskraften i deras arbetsgivarvarumärke för att kvalificerade ansökningar hos en svårrekryterad målgrupp skulle öka.

Målgruppen kan i princip välja och vraka bland jobberbjudanden och lockas ofta av uppdrag som handlar om att arbeta med teknik i framkant. Det skall vara spännande och tillföra något extra.

PM UTV-Site.png

Rekryteringskampanj som stärkte arbetsgivarvarumärket

Vi tog fram en rekryteringskampanj för att stärka arbetsgivarvarumärket med en medieplan, ny kampanjsida och budskap som tydliggjorde myndighetens moderna arbetssätt.

Vi lyckades visa att man innanför fasaden på Pensionsmyndigheten ägnade sig åt just teknik i framkant. Vi presenterade arbetsplatsen genom filmer med de blivande kollegorna som själva fick bära vittnesmål om sin vardag.

Ett ofta lyckat grepp som ger en transparent känsla och får arbetsgivaren att kännas mer ”på riktigt”. Vi arbetade på en konkret och tydlig copy med fokus på att Pensionsmyndigheten har ett samhällsviktigt uppdrag som kräver att man kan tillämpa de allra senaste rönen i den tekniska utvecklingen.

I annonsmaterial såg vi till att bilder och bildspråk speglade den målgrupp vi ville nå. Ungt, fräscht och nyfiket.

Kostnadseffektiv rekryteringslösning som nu används av flera avdelningar i Pensionsmyndigheten

Kampanjsidan vi tog fram var mer effektiv än Pensionsmyndighetens ordinarie hemsida då det fanns ett tydligare budskap. Samtliga tjänster tillsattes av kvalificerad personal inom utsatt tid.

Vår rekryteringslösning var även betydligt mer kostnadseffektiv än en traditionell platsannonseringsprocess och lösningen har anammats av andra avdelningar på myndigheten.